Belai je lah


Netbook kecik comel ni kepunyaan aku. Comel macam tuannya. Tak mampu nak beli Apple, jadi kenalah ikut kemampuan. Sebelum ni aku guna laptop Acer sejak 2007 sampailah 2011. Lepas tu terus rosak sampai tak boleh apa dah. 


Memandangkan aku perlukan laptop untuk buat kerja melukis, ayah aku belikan netbook HP Mini untuk aku usahakan aktiviti lukis-lukis. Terima kasih ayah! *aku tahu bapak aku takkan baca blog ni. Erm..sebelum ni em..memang aku agak ganas dengan laptop. Pantang je laptop hang, memang makan penumbuk la kat bahagian keyboard. ngee..


Sebab tu asyik rosak. Ada kawan aku bagitahu, laptop/netbook or apa-apa benda sekalipun, kena belai. Aku tak suka manjakan sangat laptop ni. Kena ajar sikit baru dia tahu langit tinggi rendah.


Tapi semua tu tak berhasil. Habis rosak motherboard.


Sejak tu ayah aku bagi amaran, kalau rosak lagi lepas ni, takda dah netbook ke laptop ke. Jadi, penjagaan netbook yang baru aku dapat tahun lepas ni aku jaga elok-elok bagaikan menatang minyak yang penuh. Buka netbook pun slowmo je. Hari-hari vacuum, lap, simpan dalam beg dengan rapi. Kalau ada masa lapang, aku bawak jalan-jalan, pergi spa urut-urut sikit.


Sebenarnya, barang yang kita dapat tu kena jaga elok-elok. Allah pinjamkan kepada kita, dan satu hari nanti Allah akan ambil balik.



p/s : seronok melukis, mewarna guna paint tool sai. mudah!

28 comments:

  1. hamboih..siap kasi penumbuk..memang ganas..huhu..

    ReplyDelete
  2. haha.. gi belajar gune phothoshop..best2

    ReplyDelete
  3. semua bende kene dibelai..macam ade perasaan pulak kan.Memang kene belai selalulah jawabnya..^_^

    lukisan dani cantik!

    ReplyDelete
  4. mudah kan pakai sai?
    Apa pun, acer memang cepat rusak..
    HUhuhuhu..
    acer ary ni tunggu masa je ni..
    Hahaha!

    ReplyDelete
  5. itu sebab saya beli destop puas hati.lagi pon sy ni jenis x berjalan sgt..jadi memang melukis di rumah ibu selalu tgok apa sy lukis dn dia tukang komen..XD..sb destop tu berada di ruang tamu

    ReplyDelete
  6. nak tekan keyboard buat slow motion amik 5 saat setiap huruf...baru tak rosak hehehe

    ReplyDelete
  7. apa belai?
    Saya punya laptop sikit punya lemah lembut jaga..

    dah empat kali kena bawak gie klinik..

    kah kah kah... takde maknenya.. sampai masa, dia rosak juga...

    (tengah tunggu laptop direpair.. dah dua minggu tak siap siap lagi.. ai ai ai )

    ReplyDelete
  8. @nur anis : geram sangat. hehe

    ReplyDelete
  9. @azhafizah : orang kata kalau tak dibelai, dia merajuk

    ReplyDelete
  10. @merahitujambu : ikut keselesaan. oh ada tukang komen rupanya

    ReplyDelete
  11. @mitsu : memang itu yang kamek buat. haha

    ReplyDelete
  12. @aujinz : ngeh2. lemah lembut tali kecapi, pandai jaga ok la kot. #pantunfail.


    tapi kalau ganas2,potensi cepat rosak tu tinggi

    ReplyDelete
  13. part ni taleh blah "Kalau ada masa lapang, aku bawak jalan-jalan, pergi spa urut-urut sikit."

    hahahahahahaha

    ReplyDelete
  14. cantik la lukisan ni...
    *untunglah ada orang belikan laptop..
    aku 2 bijik sume pakai duit sendiri...
    terpaksa la jimat cermat sket.
    (barang klu pakai duit sndiri lg kita hargai ^^)

    ReplyDelete
  15. hahahaha , aii bilalah nak bawak laptop g spa ni. tk de masa lah :P btw, vacum guna apa eh ?

    ReplyDelete
  16. @fyfy : hehehe. boleh je belah tu. haha

    ReplyDelete
  17. @keri : beli pun sebab aku tak mampu nak beli sendiri

    ReplyDelete
  18. @nia : vacuum khas untuk lappy tu. apa entah brand-nya

    ReplyDelete
  19. waaa...tak tau naper nk gelak rasa...perkataan dani "hari-har vacuum"..hahah :P

    betul2 kita kn hargai barang kita,

    dan blog ni dah hebat waaah!!!...sumer da putih..suci murni kaseh sumayyah..ops..termengarut plak

    ReplyDelete
  20. ezan lak, kalau hang terus cabut wayar cabut batery. kakaka

    ReplyDelete
  21. wah, dah berwajah baru. nice! :)

    ReplyDelete
  22. @fi : mesti terlebih makan vitamin ni kan? hehe. terima kasih. blog hias simple je

    ReplyDelete
  23. @ezan : haha. kadang2 buat jugak macam tu tapi wajib kena penumbuk dulu

    ReplyDelete
  24. @cik tikah : hehe. terima kasih

    ReplyDelete
  25. perghhh.. ganas!

    ini kalau husband buat hal nnt, terus mkn penumbuk la ni? no belai2.. haha.. ;-p

    ReplyDelete
  26. @solihin : rasanya macam tu la. wkakaka

    ReplyDelete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah