Lampu suluh

Selain digunakan untuk menyuluh kawasan gelap atau mencari barang, lampu suluh juga boleh digunakan untuk aktiviti lain terutamanya bila dilanda kebosanan.


Ini apa yang aku buat menggunakan lampu suluh.




Hala cahaya lampu suluh ke muka dan ngusik orang. Pilih mangsa dengan bijak. Warga emas dan pesakit jantung tidak dibenarkan. Aku buat ni pun dekat budak-budak yang tak dengar cakap je. Takpun dekat kawan-kawan. Kes balas dendam.


Waktu yang disarankan ialah sebelum 12 malam sebab takut benda lain pulak muncul. errr....


Aku sendiri pun takut so benda ni tak la dibuat kerap. Bila berani terlebih je buat tapi tak la menakutkan mana pun kan? Muka cute macam tu pun nak takut ke? heh heh.





Kalau duduk macam ni tandanya aku takda idea nak buat apa dengan lampu suluh tu. Pegang je la. Suci je muka kan? kehkehkeh.


Punya la usaha cari idea nak buat apa dengan benda alah tu. Bila idea dah bunyi 'ting!', macam kat bawah ni la aku buat.





Menyanyi.


Dulu la masa kecik cinonet verangan nak jadi penyanyi. Selain guna botol bedak Safi, lampu suluh pun boleh dijadikan sebagai microphone. Tempat picit lampu tu konon-konon buat macam on off. 


Menyanyilah dengan penuh perasaan lepas bagi tajuk lagu, nama pencipta lagu, nama komposer dan ayat selalu dengar dan mesti sebut, 'terimalah' sambil muzik mula kedengaran. hahah!


Bila mak buka pintu bilik dengan lajunya tanpa ketuk pintu semata-mata tanya nak makan ke tidak, terus terbang lampu suluh. Buat-buat halau lipas. 


Element of surprise betul. 


Mungkin korang ada aktiviti lebih menarik bersama lampu suluh masing-masing. Kongsi le sikit. :)


34 comments:

  1. oooo suka buat lampu suluh jadi mic.

    boleh tuju lagu? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. boleh2. ehem2. batuk jap

      Delete
    2. perghhh, siap nak batuk dulu..confirm sore tak cedhap,hahaha

      Delete
  2. Hahaha , pernah buat bila elektrik takde :3

    ReplyDelete
  3. Terus terbang lampu suluh buat halau lipas? Hahahahahahahahahaha.......

    ReplyDelete
  4. Aku jarang guna toslet kat rumah. halamak, aku takde toslet kat rumah.. hua hua hua

    ReplyDelete
  5. hahah, suci betul muka masa takde idea tu yer... lampu suluh buat microfon, penah buat... guna utk usik orang, tak penah lg, buleh try nnt ^^

    ReplyDelete
  6. comel je la cerita dani niey, kecik2 dulu lebih kurang macam tu jugak, guna untuk ngusik orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ngusik style po... tu takut la saya.hehe

      Delete
  7. he3 kalau sy suka buat kereta..gerak2kn lmpu suluh 2 =) he3..malam2 best la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ni pertama kali dengar jadikan kereta. imaginasi tinggi ni

      Delete
  8. torchlight ni brapa volt.??..hehe...fi tak maenlaaa tochligh2 nii..fi men spotligh2 jee...hehe :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi spotlight terus. tak tahu berapa volt. kakaka

      Delete
  9. Salam.

    Suka buat bentuk byg2 tu..buat la mcm bntuk2 guna tgn/jari, pastu halakan lampu suluh, dpt byg2nya nanti.

    Tapi selalunya, takda bentuk pun T__T hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yang tu buat jugak tapi malas nak lukis. kakaka.
      selalu buat burung, zirafah dan lain2.

      Delete
  10. mcm alieff pulak, lampu picit tu suka buat lighting utk wayang kulit sendiri. eheh. tak la wyg kulit sgt. bayang2 jari je pun. lepas tu buat sinetron sendiri. dulu lah~ :p

    ReplyDelete
  11. penah bt.. huhu dolu2 la.. perasan mcm suara mak iti tp hakikatnya mcm itik..quekkquekkquekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam kena kat diri saya je. hahaaha

      Delete
  12. hahaha..bt mikrofon pon boleyy..:p
    lagi 1 Dani lampu suluh bt maen bayang2 kt dinding..hehehe

    ReplyDelete
  13. Okla, alang2 dh bukak cerita aku bukak rahsia aku...
    *bisik2...
    aku pernah pasang kain putih gantung pastu buat wayang kulit. gunting kertas buat bntuk orng pastu suluh pakai lampu suluh (lilin pun boleh)
    dan konon2 jadi penglipur lara.. penontonnya adik2 yg dipaksa tepuk tangan.

    #aktiviti masa putus bekalan letrik.

    ReplyDelete
  14. suka main on off dengan torchlight.takpun tekap torchlight guna tapak tangan akan rasa panas..hehe..macam macam je kan.

    ReplyDelete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah