Dalam perbezaan masih ada persamaan



Di Malaysia yang unik ni kita ada pelbagai kaum. Melayu ada...Cina ada...India pun ada. Itu tiga kaum utama. Selain tu di negara kita terutamanya di Malaysia Timur ada 80 kaum etnik. Antaranya termasuklah Baba dan Nyonya, Kadazan dusun dan juga kaum Iban.


Masa sekolah dulu aku cuma ada sorang je kawan India dan yang lain semuanya Melayu. Kalau di tempat tuisyen memang majoriti kat situ adalah kaum Cina tapi masih tak ada kawan! Rasa pilu dan sebak. Heheh. Kadang-kadang aku terfikir, kenapa payah sangat nak dapat kawan Cina dan India ni. 


Dulu katanya budak-budak Cina ni kedekut bab ilmu. Sebab di sekolah aku memang ada group ni rajin study sesama diorang dan bila ada orang tanya, mesti akan dapat jawapan "Entah. Saya pun tak pasti" padahal diorang dah berjaya dapat jawapan cuma tak nak kongsi ilmu.


Ok, sebelum aku di cop racist kat sini, better aku explain cepat-cepat. Aku bukan nak cakap yang kaum Cina ni semuanya kedekut ilmu. Tak semua! Cuma masa di sekolah aku tu je majoriti berkelakuan aneh macam tu so ramai budak-budak yang mengeluarkan pendapat ghope itu. Seperti kata perumpamaan, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. So faham?


I am not being racist but I wonder why we (Malay, Chinese or India) look closer to our kaum than other kaum? Melayu hanya berkawan dengan Melayu, India dengan India dan Cina dengan Cina. Rojak sungguh bahasa aku. Bahaha.


Rasa macam tak sepakat. Walhal kita ni dalam satu negara.Tapi itu hanya segelintir yang hanya berkawan dengan kaum sendiri. Segelintir. kes tak nak dikatakan racist and I'm not being racist! takut.huhuk.


Aku suka sangat berkawan dengan pelbagai kaum sebab di situ akan timbul rasa semangat, sepakat dan bersatu padu. Chewah. Best tau bila ada kawan Cina dan India ni sebab kita boleh belajar bahasa selain Bahasa Melayu.


Kesimpulannya di sini ialah, jauhi "klik" dan sama-samalah kita berkawan tak kira apa bangsa dan agama sekalipun.



p/s : senangnya dalam hati...kalau dapat PSP.....ulalala

8 comments:

  1. Yup setuju, memang sama akan dapat jawapan cenggitu gak, even kekadang orang melayu kita pun sama gak ;)

    ReplyDelete
  2. @myra jay : setuju. jangan kedekut ilmu tak kira siapa pun

    ReplyDelete
  3. jom kawan dengan semua:)hehe

    kat sabah dulu, yath kawan dgn semua orang..x kira bangsa, kaum, dan agama..sangat best:)kawan cina mostly dari s'wak..but all of them is friendly..hihi

    ReplyDelete
  4. @yayath : bestnya macam tu.ada kawan berbilang kaum

    ReplyDelete
  5. saya anak melayu dan saya ada ramai kawan cina dan india.. aaallll around Malaysia.. nothing different between us.. hanya kita je yang telah meng-create-kan perbezaan tu.. actually.. sya singgah sini sebab nk mohon kebenaran admin nk guna gambar berbilang kaum di atas untuk poster diner kami... boleh tak? terima kasih..

    ReplyDelete
  6. @edy : boleh gunakan lukisan tu dengan syarat tidak memadam watermark milik saya dan kalau boleh sila snap poster yang dah siap tu nanti untuk saya di email ckecikcomeldani@yahoo.com :)

    ReplyDelete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah