This is my story

Hello! Ini adalah sebuah cerita pendek. Sangat pendek bersesuaian dengan cik blog yang petite. heh heh. Ok. Mak ayah. 



Yeah. They are getting old. Tapi aku tak nampak diorang tua sebab muka mak ayah aku ni muda belia walaupun umur dah 50 ke atas. Macam aku, muda belia. ngah ngah. Serius. But, sometimes their ageing buat aku terus tenung muka mak ayah.



Masa diorang muda, they'd both been poor. Ayah pegi kerja naik motor kapcai. Kadang-kadang motor buat hal, terpaksa jalan kaki. Jarak dari rumah ke tempat kerja boleh tahan jauh. Mak pulak jadi surirumah sepenuh masa. 



Rumah felda. Kecik je rumah tu tapi aku suka. I would have to say that, I really miss the old house because that is where my family started. Kadang-kadang kalau ada masa, memang akan ke rumah lama tu sebab rindu suasana felda. :)



Walaupun hidup taklah semewah yang diimpikan masa tu, tapi disebabkan semangat yang kuat, they were able to provide a stable life untuk adik beradik dan aku. Alhamdulillah. Kehidupan sederhana je tapi bahagia. Aku dengan adik beradik tak pernah merasa lampin pakai buang tu. Dulu guna NPBS (napkin pakai basuh sidai). Kalau terlondeh je, mak adjust bagi ok balik. Ngahaha.



Beberapa tahun lepas tu, ayah dapat kerja yang lebih menjamin masa depan. Sekarang ni alhamdulillah semua dah lengkap tapi masih bersederhana. Mak ayah tetap ajar cara hidup susah. They have done a lot for me and my sisters. They paid for everything.


"We never know the love of a parent till we become parents ourselves", Henry Ward Beecher.

12 comments:

  1. sama la mcm aku dlu... skg ni alhamdulillah da ok skit... aku antara org yg merasa dari ssah ke senang la

    ReplyDelete
  2. btl tu,sbb 2 ada pepatah bersusah2 dl bersenang2 kemudian..=)

    ReplyDelete
  3. nice story dani. sometimes it is better to have small house because you can communicate with each other :)

    ReplyDelete
  4. susah2 dahulu..senang2 tak perlu kot..sbb biar hidup besederhana itu lebih baik=)

    ReplyDelete
  5. saya jugak budak NPBS..! hehehe..

    ReplyDelete
  6. biar susah asal berkat. bila berkat yg sedikit akan sentiasa mencukupi.
    apa guna mewah jika tak pernah merasa cukup dan bahagia..

    ReplyDelete
  7. @syaki rahman : everyone has hardships, right? alhamdulillah, bersusah2 dulu

    ReplyDelete
  8. @elyna mirsada : yup. nanti kita akan rasa nikmat betapa susahnya nak dapat duit dan hidup senang

    ReplyDelete
  9. @merahitujambu : boleh jugak tu. sederhana lebih baik

    ReplyDelete
  10. @lee kun : sep! rindu pulak NPBS ye. haha

    ReplyDelete
  11. @keri ikhwan : keberkatan dan kebahagiaan dalam hidup susah atau tak tu, penting.

    ReplyDelete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah