Salah ke ada semangat patriotik?



Tinggal beberapa minggu je lagi nak sambut hari kemerdekaan dan juga hari raya aidilfitri. Sekarang bukan nak cerita fasal raya sebab baru nak masuk minggu kedua kita berpuasa, plus rasa sayang nak tinggalkan Ramadhan yang mulia and penuh keberkatan ni. Tak tahu the next Ramadhan kita akan berjumpa lagi ke tidak. Jadi, penuhkan amalan di bulan mulia ni.


Perasankah kamu akan headerku yang baru itu? Heheh. Aku ni memang suka update header ikut perayaan or sambutan tertentu. Op! Tak kisahlah bab tu. Sekarang nak cerita sikit fasal kemerdekaan.

Kalau semangat nak sambut merdeka, ada je suara-suara sumbang kedengaran.


"hek eleh...semangat giler ko"


"Patriotik giler ah...haha tak boleh blah"


Mendengar je kata-kata macam tu terus rasa macam segan tiba-tiba. Kenapa eh orang-orang ni suka sangat merendah-rendahkan apa yang orang lain nak buat walhal benda tu tak salah di sisi undang-undang.


Kadang-kadang tu rasa segan je nak kibar bendera Malaysia semua sebab kata-kata itu. Walaupun begitu,biar apa orang kata, kita teruskan dengan apa yang kita rasa baik. kan? kan? Dulu-dulu masa zaman aku kecik berhingus lagi, kalau lalu kat jalanraya atau lebuhraya, banyak kenderaan yang letak bendera Malaysia dekat kenderaan masing-masing. Penuh jalur gemilang di mana-mana.

Tapi tak semestinya tanpa kibaran tu jadi bukti kita ni tak ada semangat kemerdekaan...tak semestinya. Cuma kemeriahan menyambut kemerdekaan tu kurang sikit lah

Sedih bila jumlah RAMAI bila sambutan malam merdeka. Sembilan bulan kemudian, ada yang terberanak lepas tu banyak la bayi-bayi tak berdosa dalam tong sampah,longkang dan lain-lain tempat. Tolong tengok Tanah Kubur di astro untuk kesedaran bersama tentang mati.




p/s: hargai dan ingati perjuangan pemimpin-pemimpin negara. Tak lupa juga kepada tentera-tentera yang sanggup bergadai nyawa mempertahankan negara. Pehh...rasa sungguh patriotik hari ini! har har har.

13 comments:

  1. epi bsdeaa cik designer aku..

    ReplyDelete
  2. @jiji yu : uit! hehe. terima kasih

    ReplyDelete
  3. @nisa : betul. tak salah pun.hehe

    ReplyDelete
  4. meredeka cara alaf baru.. tak sama dengan merdeka pada zaman dulu... kekadang thought sambutan merdeka sekarang nie cam membazir...
    opinion sendiri... lao salah tolong betulkan... huhu

    ReplyDelete
  5. @atiwah sa'ahiry : terima kasih :D

    @reenapple : betul. setuju sangat sebab bila sambutan tu terlalu membazir. tak suka adakan konsert. tak perlu

    ReplyDelete
  6. @nanad : smart ke? hehe.terima kasih :D

    ReplyDelete
  7. tak salah pun.comel lah header baru.hee.

    ReplyDelete
  8. @nin : alhamdulillah.terima kasih. selamat hari merdeka ye

    ReplyDelete
  9. xslah semangat tu..gud paa kn...kn3

    ReplyDelete
  10. @edaman : semangat yang kian hilang.hehe

    ReplyDelete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah