Every drop of water is precious


Bukan sebab sekarang ni musim panas dan hujan tak turun-turun baru kita nak berjimat dalam penggunaan air. Tak kira lah semasa ambil wuduk, basuh muka, mandi, basuh pinggan dan lain-lain yang melibatkan air. Membazir tu amalan syaitan.


Air kan sumber penting dalam kehidupan seharian. Kalau takda air memang boleh mengamuk jugak kalau nak dibandingkan takda elektrik. 


Cuba tengok keadaan saudara kita kat luar sana yang hidupnya takda sumber air yang bersih. Diorang minum air yang tercemar untuk teruskan kehidupan sedangkan kita kat sini buat pembaziran air setiap hari. Sebanyak 1.6 juta kematian disebabkan minum air yang kotor ni.


Bila dah takda air, adakah masa tu baru kita nak berjimat cermat?





Save water.
Use it wisely.
Anda mampu mengubahnya.
 

35 comments:

  1. biasanya bila takde air baru terfikir bahawa berharganya setiap titisan air tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr, dani, sori ye, komen awak pasal jennifer lawrence tu saya tertekan delete plak sebab rushing sgt nak publish komen tu...tersalah tekan button... sori ye dani :-)

      Delete
  2. betul tu kak , jangam membazir. membazir amalan syaitann hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye betul. kita ambil wuduk nak meratakan air, bukan mandi

      Delete
  3. Xde air mmg lbh menyeksakn dr xde letrik.. huhu..

    ReplyDelete
  4. setuju! srawak da hujan da semlm n pgi tadi..hehe..alhmdulillah, kurng pnas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tu la adik cakap kat sana hujan. tempat saya baru semalam hujan renyai2. Alhamdulillah sejuk, pokok2 dapat air

      Delete
  5. Betul tu kak. Tapi................................... entah la ek. Bila air tu keluarnya kecik rasa macam tak puas :'( Hmm. Risau dengan sifat dalam diri ni. Allah :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 pun macam tu dulu, tapi cuba buat hari2, lma2 jadi kbiasaan :)

      Delete
  6. pelik bila tengok org yg bila ambik wudhu bukak air besar2 pastu ambik lama2... kuantiti sekolah air habis diguna. sebenarnya sebotol air mineral kecik tu dah cukup utk berwuduk.

    ReplyDelete
  7. Teringat ms travel amik wuduk gn air mineral n sukat guna penutup botol..even 1 botol still xabis mmg jimat..u can make a diffrnt ceewahhh gituh eheh tapi amik wudhuk cam biase pon still blh bjimat jika taw caranya ;-)

    ReplyDelete
  8. bila dah musim kemarau ni, baru la ingat nak fikir psl berjimat kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu tu la. marilah kita berjimat cermat

      Delete
  9. bila ade air banyak,membazir.Bila takde air,baru nak berjimat..selalu bukak air pun sederhana je sebab kalau bukak besar² terpecik kan..gunakan air dengan cara yang betul..so kalau guna dengan kadar yang betul..tak perlu bayar bil air..dah kire jimat lagi tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha betul2. banyak kelebihannya. jimat membawa kebaikan

      Delete
  10. walopon kat negeri Selangor nie air si sapot oleh gomen negeri, membazir bukan amalan kita. eh, ape aku merapu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau memang merapu aujinz..si sapot tu siapa?sama dengan si chopot kah?kehkeh

      Delete
    2. alaaaa.. aku tertypo laaaa.. korang nieee...

      Delete
    3. ish hang ni nazha, mcm la hang tak tau member hang si aujinz tu raja typo... kakaka XD

      Delete
    4. setuju dengan plain83. setujuuuuuu sangat

      Delete
  11. Amalan saya, amek wuduk guna air dalm bekas cebok je. Suku je pun air yang luaknya. Kita nak kenakan & ratakan air di anggota badan je. Bukannya nak basuh/mandikan anggota badan :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. meratakan air. kalau dipraktikkan memang boleh sebenarnya

      Delete
  12. time xde air lah baru rasa nk jimat. biasala manusia :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. harapnya kita tak tergolong dalam kategori tu :D

      Delete
  13. betoi tu dani, mari kita berjimat cermat, air ni kalo takdak, mmg haru biru segala benda... huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haru biru coklat kuning hijau jadinya. ok lagi kalau takda letrik kan

      Delete
  14. nabi pun bagitahu berwuduk kat sungai pun jangan membazir.
    apatah lagi kalo air paip :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. air dah nak dicatu ni. huhu. berjimat cermatlah kita tak kira ada air banyak atau tidak

      Delete
  15. tapi kekadang bila panas cenggini mmg masyuk gila kalau dapat air hoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi2 air sejuk. hoho. cepat berpeluh

      Delete

komen beserta LINK BIRU akan dipadam serta merta. terima kasih.

Copyright © 2014 Reserved to YOUNIQUE NURDANI| Header/Footer Design by Ms.Azhafizah